Słowo o muzyce - Izabella Starzec - Kosowska

2 X 2010

Andrzej Kosendiak - dyrygent

 

Andrzej Kosendiak urodził się we Wrocławiu, w 1955 r. Jest dyrektorem naczelnym Filharmonii Wrocławskiej i Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans (od 2005 r.), artysta, dyrygent i pedagog, animator życia kulturalnego w Polsce, organizator i pomysłodawca przedsięwzięć z dziedziny muzyki poważnej.

Ukończył Wydział Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki we wrocławskiej Akademii Muzycznej (1983), początkowo pracował jako nauczyciel w legnickim Zespole Szkół Muzycznych, we wrocławskim Państwowym Liceum Muzycznym i Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia we Wrocławiu. Jednocześnie, od 1990 do 2000 roku, był starszym wizytatorem warszawskiego Centrum Edukacji Artystycznej, sprawując nadzór nad dolnośląskimi szkołami artystycznymi. W latach 2000 - 2001 był Dyrektorem Departamentu Programowania i Nadzoru Edukacji Artystycznej w Ministerastwie Kultury, a od 2002 roku, jako adiunkt we Wrocławskiej Akademii Muzycznej, jest kierownikiem Międzywydziałowej Pracowni Muzyki Dawnej.

Koordynuje projekt - od jego początku - budowy Narodowego Forum Muzyki - nowej wrocławskiej sali koncertowej o najnowocześniejszych założeniach architektonicznych i akustycznych. W 2006 roku z inicjatywy Andrzeja Kosendiaka pod patronatem Filharmonii Wrocławskiej powstały nowe zespoły: Chór i Wrocławska Orkiestra Barokowa - zrzeszająca muzyków grających na instrumentach historycznych, a w 2009 roku - Chór Chłopięcy. Do zespołów filharmonicznych należy także Lutosławski Quartet Wrocław i Wrocławska Orkiestra Kameralna Leopoldinum.

Kosendiak zainicjował i z powodzeniem kontynuuje projekt Śpiewający Wrocław (2001 r.), w ramach którego we wrocławskich szkołach powstało wiele chórów. W 2006 roku program został rozszerzony na cały kraj (Śpiewająca Polska).

Andrzej Kosendiak jest pomysłodawcą i kierownikiem artystycznym projektu nagrania dzieł wszystkich Witolda Lutosławskiego, ponadto promuje i koordynuje serię wydawnictw płytowych pod nazwą "1000 lat muzyki we Wrocławiu" .

Jako dyrygent realizuje projekty z Chórem i Wrocławską Orkiestrą Barokową, kieruje także zespołem Collegio di Musica Sacra, którego dyrektorem artystycznym jest od początku istnienia (1985 r.)

3 X 2010

Gospel Rain

 

Gospel Rain jest zespołem tworzonym przez ponad trzydziestoosobowy świetnie brzmiący chór, znakowmitych solistów i grono doświadczonych instrumentalistów i jest jednym z najstarszych zespołów stworzonych z chrześcijańskiej inspiracji w Polsce. Grupa zebrała się po raz pierwszy w Lublinie w sierpniu 1991 roku, po historycznym Spotkaniu Młodzieży w Częstochowie, w którym wziął udział Jan Paweł II.

Założycielem i liderem zespołu jest Grzegorz Głuch. Zespół współpracuje z wieloma znakomitymi muzykami: Olgą Szomańską-Radwan, Patrycją Golą, formacją Full Power Spirit, Adamem Krylikiem, Tomaszem Bidiukiem i innymi.

Gospel Rain z łatwością sięga do wielu źródel inspiracji muzycznych, a twórczość zespołu jest świeżą i przebojową fuzją muzyki gospel, pop oraz r'n'b, a także owocem fascynacji stylistyką hiphopu i smooth-jazzu. Specyficzne brzmienie GR opiera się na nowoczesnej aranżacji chóru, niezwykłej energii koncertowej oraz znacznej różnorodności stylistycznej piosenek.

W 2002 roku zwspół wystapił podczas Światowych Dni Młodzieży zwołanych przez Jana Pawła II w Toronto (Kanada). Brał udział w kilku koncertach telewizyjnych i radiowych, występował na najważniejszych festiwalach, m. in. Song of Songs, Gospel Camp Meeting, Stróże Poranka i na kilkuset koncertach w Polsce i za granicą. W pamiętnych dniach odejścia Jana Pwła II w kwietniu 2005 r. zespól prowadził służbę muzyczną dla 50 tysięcy wiernych zgromadzonych w Lublinie. Zespól jest także współtwórcą i głównym wykonawcą ogromnych plenerowych Koncertów Chwały (2003 - 2009), gromadzących corocznie w wieczór Bożego Ciała w Lublinie kilkunastotysięczną widownię. Był muzycznym animatorem spotkań modlitwenych pod przewodnictwem o. Johna Bashobory (Gdańsk, Lublin, Warszawa), a także wielokrotnie organizowal i prowadzil warsztaty wokalne w całej Polsce.

W dorobku GR znajdują się dwie płyty studyjne: Ten, kto przychodzi (2000) oraz Startooj (2006), ponadto nagrania kolęd i pieśni wielkopostnych śpiewanych od lat podczas Triduum Paschalnego w kościele p. w. Ducha Świętego w Lublinie, wspóolne produkcje z innymi wykonawcami (FPS), czy też wielka ilość własnych aranżacji pieśni i hymnów uwielbienia.

Po sukcesie ostatniej płyty i występach w całej Polsce, Gospel Rain zaprasza na koncerty w ramach nowego projektu pod intrygującym tytułem "N", który prezentuje najnowsze dynamiczne piosenki chwały. Są one zachetą do życia w pełni nadziei, dlatego tytuł projektu jest skrótem trzech kluczowych haseł: niebo, nadejdzie, niebawem. Już w maju 2010, podczas koncertu, zostanie zarejestrowana płyta, która ukaże się jesienią w wersji CD i DVD.

Gospel Rain jest środowiskiem i wspólnotą ludzi, którzy chcą przyjmować posłannictwo do niesienia potrzebującym świadectwa Bożej miłości. Zespól przyjął nazwę Gospel Rain, bo za jedyne źródło inspiracji uznaje deszcz Dobrej Nowiny (Ewangelii), który rodzi nowe życie. Dlatego największym wyzwaniem dla grupy jest tworzenie muzyki pełnej uniesienia, nadziei i radości, aby przekazywać w wyraźny sposób osobiste świadectwo oddania wartości najwyższych oraz nieprzemijających.

4 X 2010

Kiyomi Higaki (Japonia) - organy

 

Kiyomi Higaki urodziła się w Nagano (Japonia). Kształcenie muzyczne zaczęła w Szkole Muzycznej Yamaha. Tam też - w wieku 14 lat - rozpoczęła naukę gry na organach. Od roku 1998 kontynuowała studia w Wyższej Szkole Myzycznej w Zurich (Szwajcaria) w trzech kierunkach: organy - w klasie Rudolfa Scheideggera, fortepian - w klasie Ingrid Karlen, klawesyn - u Johanna Sonnleitnera. W 2002 roku, po uzyskaniu dyplomu kształciła się nadal w zakresie gry na organach i fortepianie, uzyskując kolejne dyplomy.

W 2005 roku uzyskała z wyróżnieniem dyplom organisty koncertującego, który umożliwił jej studia w klasie solistycznej Guy Bovet'a na Akademii Muzycznej w Bazylei, zakończone również z sukcesem w 2008 roku.

Uczestniczyła w mistrzowskich kursach organowych prowadzonych przez Marie Claire Alain i Thomasa Trottera.

Swój kunszt artystyczny miała okazję prezentować publiczności w wielu krajach Europy i w Japonii.

5 X 2010

Guy Bovet - organy

 

Guy Bovet, urodzony w 1942 roku w Thun (Szwajcaria), jest fenomenalnym organistą i kompozytorem. Studia odbywał u Marii Dufour w Lozannie, Pierra Segonda w Genewie oraz Marie-Claire Alain w Paryżu. W latach 1979 - 1999 nauczał hiszpańskiej muzyki organowej na Uniwersytecie w Salamance. Od roku 1989 jest profesorem w Wyższej Szkole Muzycznej w Bazylei, w Szwajcarii. Jako świetny znawca interpretacji organowych nauczał w instytutach i na uniwersytetach w Berlinie, Hamburgu, Wiedniu, Helsinkach, Oslo, Warszawie, Moskwie i Londynie, na Uniwersytecie Zachodnim Ontario, Uniwersytecie Oregon, w Cincinnati i innych. Dodatkowo prowadził kursy mistrzowskie w wielu krajach europejskich, w Japonii i Meksyku. Ostatnio zajmuje się również nauczaniem improwizacji organowej w Konserwatorium "G.B. Martini" w Bolonii.

Guy Bovet jest uznany w całym świecie muzycznym jako wielostronny artysta, rozwijający się i pogłębiający swój perfekcjonizm na wielu płaszczyznach, a także niestrudzony wykonawca niemal 60 recitali organowych rocznie w najdalszych zakątkach świata. Jego nagrania płytowe, uhonorowane wieloma prestiżowymi nagrodami, obejmują interpretacje dzieł organowych na historycznych instrumentach w Szwajcarii, Francji, Hiszpanii, Ameryce Łacińskiej, a ostatnio także w Japonii.

Działalność w zakresie odbudowy, rekonstrukcji i renowacji historycznych instrumentów jest powszechnie uznana w świecie, gdzie Bovet służył radą wielu organmistrzom na terenie Europy, Japonii, obu Ameryk i na Filipinach. Przywrócił do stanu świetności organy należące do rodziny Alain, na których tworzył Jehan Alain.

Jako kompozytor tworzył dzieła odgrywające ważną rolę w sztukach teatralnych i filmach, jednakże katalog dzieł - obejmujący ponad 200 jego utworów - wskazuje, że Guy Bovet jest wszechstronnym kompozytorem.

Artysta poszczycić się może również wieloma sukcesami w dziedzinie muzykologii, wiedzy z zakresu interpretacji muzyki organowej oraz opracowań dzieł innych kompozytorów. Spod jego pióra wyszło przeszło 1400 artykułów, pisanych dla licznych czasopism muzycznych. Guy Bovet jest również głównym wydawcą szwajcarskiego czasopisma z dziedziny sztuki organowej: "La Tribune de l'Orgue".

Będąc specjalistą hiszpańskiej muzyki organowej, zajmował się odbudową historycznych organów w Meksyku i Brazylii, we współpracy z UNESCO oraz szwajcarską fundacją kulturalną PRO HELVETIA.

Guy Bovet jest organistą Kolegiaty w Neuchatel, honorowym obywatelem miasta Dallas, Texas oraz doktorem honoris causa Uniwersytetu w Neuchatel. Został także odznaczony przez rząd Japonii za swoją działaność pedagogiczną.

6 X 2010

Synagogal Ensemble Berlin (Niemcy)

Isaac Sheffer - kantor


urodził się w Izraelu, w 1951 roku, rozpoczynając swoją karierę muzyczną jako skrzypek. Kontunuowal kształcenie muzyczne w klasie śpiewu u Natanii Dovrat od 1982 roku, nastepnie studiował w Izraelskim Instytucie Sztuki Wokalnej pod okiem Joan Dornemann (Metropolitan Opera, Nowy York).

Isaac Sheffer śpiewał jako solista w Chórze Filharmonii Izraelskiej, dzieki czemu został przyjety do zespołu Nowej Opery Izraelskiej w Tel Avivie. Sukcesy otworzyły mu drogę do udziału w licznych wystepach solistycznych na Festiwalu Operowym w Jaffie, jak też z Orkiestrą Filharmonii Izraelskiej i Kameralną Orkiestrą Izraelskiego Kibucu pod dyrekcją m. in. Zubina Mehty, Claudio Abbado i Liora Shambadala.

Karierę kantora rozpoczął w Nowym Yorku, gdzie sprawował urząd w synagogach: Temple Beth Shalom i The Hebrew Tabernacle.

Od 1995 roku mieszka w Berlinie. Jako kantor synagogi przy ul. Pestalozzi'ego i następca słynnego kantora Estrongo Nachama, kontynuuje tradycję niemieckiej muzyki synagogalnej XIX wieku.

Regina Yantian - organistka i dyrygentka chóru


Ucząc się gry na organach oraz w dyrygentury chóralnej, rozpoczęła swoje kształcenie muzyczne w wieku 15 lat. Po maturze studiowała teorię muzyki i judaistykę w Heidelbergu, Jerozolimie i Berlinie. W ramach swoich studiów zajmowała się szczegółowo aspektami i środkami wyrazu w muzyce żydowskiej. Uwieńczeniem jej studiów była praca magisterska na temat rozwoju żydowskiej muzyki popularnej.

Przez wiele lat śpiewała w chórze synagogi przy ul. Pestalozzi'ego, by od 1988 roku objąć w nim stanowisko dyrygentki i organistki. Kantor Estrongo Nachama towarzyszył jej również jako organista aż do swej śmierci w 2000 roku.

Od tego czasu Regina Yantian współpracuje z jego nastepcą, kantorem I. Shefferem. Wspólnie z nim i Zespołem Synagogi Berlińskiej wypracowała szeroki repertuar koncertowy, przedstawiany wielokrotnie w Niemczech.

Synagogal Ensemble Berlin

Sopran: Keren Truger, Eugenia Umantseva

Alt: Judith Loser, Anne-Lisa Nathan

Tenor: Guillaume Francois, Martin Netter

Bas: Andrei Makarevitch, Eric Beillevaire

Członkowie Zespołu Synagogi wystepują jako Chór Synagogi każdego piątkowego wieczoru w synagodze, jak też w soboty rano i we wszystkie dni świąteczne. Odgrywają centralną rolę we współtworzeniu nabożeństw, wymagających dużych umiejętności wokalnych i wielokrotnego udziału chóru.

Członkami chóru są profesjonalni muzycy, należący do chórów Opery Berlińskiej lub koncerujący także jako soliści.


Izabella Starzec - Kosowska




fot. Maciej Szwed

Absolwentka dwóch wydziałów Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu: Wokalno-Aktorskiego oraz Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki - kierunek: teoria muzyki (studia ukończone z wyróżnieniem).


Od 1988 r. jako prelegent współpracuje z instytucjami muzycznymi, kulturalnymi i koncertowymi we Wrocławiu i na terenie kraju, prowadząc koncerty w ramach festiwali organowych i kameralnych, koncerty edukacyjne dla dzieci i młodzieży i wiele innych.


Od 1993 roku współpracuje jako dziennikarz i publicysta z TVP Wrocław i anteną ogólnopolską. Prowadziła cykliczne programy muzyczne, transmisje koncertów, studia festiwalowe Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans, Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach. Przygotowuje reportaże, felietony i programy poświęcone tematom muzycznym i kulturalnym. Współpracowała również z Polskim Radiem oraz Programem Miejskim Radia Wrocław (obecnie RAM). Jej recenzje i artykuły publikowane były w prasie lokalnej i ogólnopolskiej.

Pracowała jako nauczyciel teorii muzyki w szkołach muzycznych II stopnia oraz w macierzystej uczelni, w której była również zatrudniona jako specjalista ds. mediów. Pełniła funkcję rzecznika prasowego i specjalisty ds. PR w Teatrze Muzycznym-Operetce Wrocławskiej.


Obecnie łączy działalność dziennikarską z dydaktyczną i naukową. Wykłada we wrocławskiej Akademii Muzycznej. Jest zatrudniona na stanowisku asystenta w Dolnośląskiej Szkole Wyższej, w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, gdzie prowadzi szereg kierunkowych przedmiotów na specjalizacji Dziennikarstwo Muzyczne.