Strona Główna Archiwum 2012 Wykonawcy 2012

 

Olivier Latry (Francja) - organy



OLIVIER LATRY już w wieku 23 lat został mianowany organistą tytularnym Katedry Notre Dame w Paryżu. Jest uznawany za jednego z najbardziej liczących się organistów nie tylko we Francji – swej ojczyźnie – ale i na świecie. Swoją edukacje muzyczną rozpoczął w Bologne-Sur-Mer, gdzie się urodził w 1962 roku. Od roku 1978 kontynuował naukę u Gastona Litaize w Konserwatorium Narodowym Regionu Saint-Maur, następnie w Konserwatorium w Paryżu, gdzie studiował kompozycję u Jean-Claude’a Raynaud.
Swą działalność pedagogiczną rozpoczął w Paryskim Instytucie Katolickim w 1983 roku, następnie w Konserwatorium Narodowym Regionu Reims, by wreszcie w 1990 roku objąć pozycję po swym mistrzu – Gastonie Litaize w Konserwatorium Narodowym Regionu Saint-Maur. W roku 1995 przyjął stanowisko profesora organów w Conservatoire National Supérieur de Musique w Paryżu. Jako mianowany organista w Katedrze w Meaux wygrał konkurs i został organistą tytularnym w Katedrze Notre Dame w Paryżu, jako następca Pierre’a Cocherau.
Trasy koncertowe Oliviera Latry wiodły przez ponad 50 krajów na pięciu kontynentach. Za swoje nagrania uzyskuje liczne wyśmienite recenzje.Uważany jest za ambasadora francuskiej muzyki organowej XVII – XX wieku, jak też za mistrza improwizacji organowej. Często usłyszeć go można w dziełach kompozytorów współczesnych, z którymi współpracuje dokonując prawykonań – wśród nich są m. in. X. Darasse, C. Ballif, T. Pecout, V. Paulet, T. Escaich and J.–L. Florentz. Wnikliwe studia Oliviera Latry nad dziełami Oliviera Messiaen’a zaowocowały wybitnym wykonaniem cyklu koncertów w Paryżu, Londynie i Nowym Jorku nagranych później na organach Katedry Notre Dame przez wytwórnię Deutsche Grammophon.

 


Margaret Ferguson (Ghana / Wielka Brytania) - sopran


 

Margaret Ferguson urodziła się w Ghanie (Afryka Zachodnia) jako potomkini szkockiego chirurga, dr. Samuela Fergusona, który poślubił mieszkankę Ghany i osiadł w Afryce. Kształciła się na Uniwersytecie w Winneba, uzyskując dyplom muzyka. Po licznych koncertach dla dyplomatów, ambasadorów i najwyższych władz, konsul brytyjski ufundował jej mistrzowski trzyletni kurs operowy w Royal Northern College of Music. Zdobyła także dyplom Europejskiej Akademii Mozartowskiej w Polsce w 1997 r. oraz w 1999 r. tytuł licencjata Londyńskiego College of Music.
Jako solistka występowała m. in. w operach: Carmen, Wesele Figara, Don Giovanni, Traviata, Rycerskość wieśniacza, Dydona i Eneasz, w wielu oratoriach i projektach muzycznych. Jej wykonania w Royal Albert Hall, Royal Festival Hall w Londynie, Bridgewater Hall w Manchester, Symphony Hall w Birmingham i innych scenach europejskich cieszyły się dużym uznaniem. Bierze udział w projekcie Muzyka w szpitalach, stwarzając pacjentom ponad tysiąca europejskich szpitali szansę współtworzenia spektakli muzycznych, a także w wielu akcjach charytatywnych. Regularnie współpracuje z Operą w Manchester, jest dyrektorem artystycznym Manchester Gospel Choir, a jako pedagog realizuje swe zdolności w dziedzinie nauki gry na ghanejskich instrumentach perkusyjnych, śpiewie oraz tańcu regionu Afryki Zachodniej. Wielokrotne nagranie dla telewizji brytyjskiej oraz ghanejskiej uzyskały wspaniałe recenzje.
Brała udział w licznych festiwalach, a w latach 2008 – 2012 nominowana była do tytułu najlepszej wykonawczyni ról solowych Buxton Festival Ring. Wydała samodzielnie trzy płyty. Więcej informacji uzyskać można na stronie www.africansoprano.com .



Affabre Concinui (Polska)


.

AFFABRE - The Polish Chamber Singers – zespół wokalny śpiewający a cappella, założony w 1983r. w Poznaniu. Członkowie Zespołu są wychowankami dwóch znanych poznańskich chórów chłopięco-męskich S.Stuligrosza i J.Kurczewskiego. Koncertuje w największych ośrodkach kulturalnych kraju, a także poza jego granicami na scenach Europy, Azji, Afryki i Ameryki Północnej.

Zespół inaugurował wiele najważniejszych polskich wydarzeń muzycznych, występował podczas wielu Festiwali muzycznych w Polsce i za granicą. Był gościem Dni Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (1997). Wielokrotnie występował podczas Festiwalu Gwiazd w Międzyzdrojach. W 1988r. został laureatem Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w Gorycji (Włochy) w kategorii zespołów kameralnych, a w 1994 laureatem II nagrody XLII Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w Arezzo (Włochy). W 1987 roku redakcja "Głosu Wielkopolskiego" przyznała Zespołowi medal Młodej Sztuki.

Zespół reprezentował kraj na Wystawach Światowych EXPO w Sewilli (1992), Hanowerze (2000) i w Aichi (2005), podczas Festiwalu Kultury Polskiej na Tajwanie, Tygodniach Kultury Polskiej w Pekinie i Algierze, na Światowym Forum Ekonomicznym w Davos oraz na koncertach podczas Igrzysk Olimpijskich w Atlancie. Affabre zarejestrował wiele programów radiowych i telewizyjnych dla stacji polskich i zagranicznych.

W 1991 roku Zespół nagrał pierwszą płytę kompaktową z muzyką polskiego renesansu dla francuskiego dystrybutora Harmonia Mundi, wysoko ocenioną przez krytyków specjalistycznego miesięcznika "Diapason". Od tego momentu powstają kolejne płyty zawierające repertuar zespołu, który obejmuje ponad 300 utworów, począwszy od muzyki renesansu po muzykę współczesną, kolędy polskie i różnych narodów oraz żarty muzyczne i utwory orkiestrowe - ze znakomitą imitacją instrumentów muzycznych. Dużą część repertuaru Affabre Concinui stanowią przeboje rozrywkowe XXw. Świetnie zaaranżowane, wiernie oddają klimat oryginalnych wykonań z lat 50., 60., 70. i entuzjastycznie przyjmowane są przez publiczność podczas koncertów Zespołu.

Nazwa affabre wywodzi się z łaciny i oznacza "idealnie współbrzmiąc", co jest artystycznym credo Zespołu.

Piotr Rojek (Polska) - organy

 

Piotr Rojek ukończył studia w Akademii Muzycznej w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego (1999) i w klasie kompozycji prof. Zygmunta Herembeszty i prof. dr hab. Krystiana Kiełba (2003).
Jako uzupełnienie swojej edukacji odbył szereg kursów mistrzowskich: interpretacyjnych (prowadzonych przez profesorów: Juliana Gembalskiego, Bernharda Haasa, Tona Koopmana, Jona Laukvika, Armina Schoofa, Józefa Serafina, Haralda Vogla) jak i improwizatorskich (prowadzonych przez profesorów: Juliana Gembalskiego, Hansa Haselböcka, Wolfganga Seifena).
Był stypendystą Internationale Altenberger Orgelakademie w Niemczech (1998) oraz Ministra Kultury i Sztuki w Polsce (1997). Został laureatem konkursów organowych i kompozytorskich (m.in. III Nagroda /I i II nie przyznano/ na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim na Fugę, zorganizowanym przez Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy).
Piotr Rojek pracuje na stanowisku adiunkta w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W 2002 roku uzyskał kwalifikacje artystyczne I stopnia. Prowadzi również działalność pedagogiczną na Uniwersytecie Opolskim oraz w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu. W 2006 r. prowadził kurs mistrzowski dla studentów Konserwatorium w Enschede (Holandia).
Artysta prowadzi ożywioną działalność koncertową, zarówno w kraju jak i za granicą (Czechy, Finlandia, Niemcy, Norwegia, Słowacja, Szwecja). Koncertował na wielu prestiżowych festiwalach, m.in. w Kamieniu Pomorskim, Oliwie, Warszawie, we Wrocławiu i w Katowicach, występując m.in. z Maestrą Teresą Żylis-Garą. Ma także w dorobku nagrania archiwalne dokonane dla Rozgłośni Polskiego Radia i Telewizji Polskiej. Jest także dyrektorem artystycznym Festiwali Organowych o randze międzynarodowej – m.in. w Nowogrodźcu, Oleśnicy i w Wołowie (Cantus Organi).
W 2005 roku nagrał płytę CD (Dux 0520) na zabytkowych organach Adama Horacego Caspariniego w Wołowie. Otrzymała ona nominację do prestiżowej nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej FRYDERYK.


Marek Markowski (Polska) - fortepian



Marek Markowski urodził się w Kaliszu, gdzie ukończył Państwową Szkołę Muzyczną I i II stopnia. Studia pianistyczne kontynuował na Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie prof. W. Obidowicza (dyplom 1993). W tym czasie rozwijał swoje zainteresowania muzyką jazzową. Kilkakrotnie brał udział w warsztatach organizowanych w Chodzieży i Puławach, gdzie miał okazję grać z muzykami polskimi i amerykańskimi.

Wraz z gitarzystą Markiem Napiórkowskim założył zespół Hurry Up, który na konkursie Jazz Juniors (Kraków’ 91) zdobył II nagrodę zespołową oraz liczne wyróżnienia indywidualne. Dwa lata później został laureatem Międzynarodowego Konkursu Pianistów Jazzowych w Kaliszu. Wkrótce potem kierował formacją o nazwie Jazzpirine, w której grał m. in. saksofonista Jerzy Główczewski.

Współpracował z zespołem Salted Peanuts, grającym jazz z elementami muzyki latynoamerykańskiej, do którego wkrótce dołączył Jose Torres. Do udanych zalicza współpracę z zespołami Gitana, New Jazz Voice oraz Sami Swoi, a także muzykami: Piotrem Baronem, Januszem Konefałem, Kenny Martinem, Andrzejem Cudzichem i wokalistką Ewą Urygą.

Nie stroni też od muzyki filmowo-teatralnej i piosenki literackiej, biorąc udział w produkcjach teatralno-filmowych m. in. z Janem Walczyńskim, Katarzyną Skrzynecką, Michałem Bajorem i Justyną Steczkowską.

Występował też z aktorami wrocławskimi, m. in. Katarzyną Żak (Młynarski Jazz), Mariuszem Kiljanem, Jolantą Fraszyńską, Krzysztofem Draczem oraz Robertem Gonerą. Wraz z Robertem i basistą – Stanem Michalakiem – tworzą improwizowane spektakle, będące połączeniem muzyki jazzowej z żywym słowem. Od kilku lat gra w kwintecie jazzowym wokalisty Marka Bałaty, biorąc udział w jego projektach: „Msza Kreolska” i „Niemen”. Od dłuższego czasu współpracuje też z perkusistą – Zbigniewem Lewandowskim, tworząc trio, do którego dołączają inni muzycy. Występował na większości festiwali jazzowych w kraju. Do udanych zalicza też występy zagraniczne.

Działalność koncertową łączy z pracą pedagogiczną. Jest wykładowcą w klasie fortepianu Wrocławskiej Szkoły Jazzu i Muzyki Rozrywkowej od momentu jej powstania w 1998 roku. Za swą działalność pedagogiczną został uhonorowany odznaczeniem: „Zasłużony dla Wrocławia”

 


Wratislavia Trumpet Consort (Polska)

 

Wratislavia Trumpet Consort - grupa złożona jest z utalentowanych trębaczy młodego pokolenia. Liderem i kierownikiem muzycznym zespołu jest prof. Igor Cecocho – jeden z najprężniej działających polskich trębaczy-solistów. Jest to gwarancja wysokiego poziomu wykonania i niezapomnianych wrażeń z koncertów.
Repertuar zespołu złożony jest z utworów różnych epok i stylów – wykonują zarówno muzykę kameralną, jak i koncerty lub sonaty na dwie trąbki i organy.
Specjalnością zespołu jest muzyka przestrzenna. Idea takiego wykonania muzyki powstała w wyniku wielu prób akustycznych, które dowiodły, że brzmienie trąbek rozlegające się z różnych stron pomieszczenia o dobrej akustyce (np. hali kościoła) pozwala osiągnąć zdumiewające efekty kolorystyczne i potęguje wrażenie przestrzeni.
Dodatkową atrakcją zespołu jest wykorzystanie całego przekroju instrumentarium łącznie z instrumentami historycznymi z epoki baroku. Z powodzeniem koncertował na festiwalach organowych i muzyki kameralnej z Tomaszem Adamusem, Józefem Serafinem a także na Międzynarodowym Festiwalu Bachowskim, gdzie towarzyszył światowej sławy trębaczowi - Crispianowi Steele - Perkinsowi.
Skład zespołu
Igor Cecocho - lider i kierownik grupy.
Sławomir Cichor – asystent – stażysta Akademii Muzycznej we Wrocławiu Jest laureatem wielu ogólnopolskich konkursów, artysta Filharmonii Narodowej w Warszawie.
Artur Erenfeld – absolwent Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Współpracuję z wieloma orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi.
Paweł Spychała – student Akademii Muzycznej we Wrocławiu, solista orkiestry Opery Dolnośląskiej.
Jakub Waszczeniuk – student Akademii Muzycznej we Wrocławiu.
Seweryn Wróbel – student Akademii Muzycznej we Wrocławiu.
Konrad Sajdak – student Akademii Muzycznej we Wrocławiu.
Justyna Krukowska – studentka Akademii Muzycznej we Wrocławiu.

 


Filharmonia Wrocławska


 

Andrzej Kosendiak, ur. w 1955 r., jest dyrektorem naczelnym Filharmonii Wrocławskiej i Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans (od 2005 r.), artysta, dyrygent i pedagog, animator życia kulturalnego w Polsce, organizator i pomysłodawca przedsięwzięć z dziedziny muzyki poważnej. Ukończył Wydział Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki we wrocławskiej Akademii Muzycznej (1983), początkowo pracował jako nauczyciel w szkołach muzycznych w Legnicy i Wrocławiu. Jednocześnie, od 1990 do 2000 roku, był starszym wizytatorem warszawskiego Centrum Edukacji Artystycznej, sprawując nadzór nad dolnośląskimi szkołami artystycznymi. W latach 2000 - 2001 był Dyrektorem Departamentu Programowania i Nadzoru Edukacji Artystycznej w Ministerstwie Kultury, a od 2002 roku, jako adiunkt we Wrocławskiej Akademii Muzycznej, jest kierownikiem Międzywydziałowej Pracowni Muzyki Dawnej.
Koordynuje projekt - od jego początku - budowy Narodowego Forum Muzyki - nowej wrocławskiej sali koncertowej o najnowocześniejszych założeniach architektonicznych i akustycznych. W 2006 roku z inicjatywy Andrzeja Kosendiaka pod patronatem Filharmonii Wrocławskiej powstały nowe zespoły: Chór i Wrocławska Orkiestra Barokowa – zrzeszająca muzyków grających na instrumentach historycznych, a w 2009 roku – Chór Chłopięcy. Kosendiak zainicjował i z powodzeniem kontynuuje projekt Śpiewający Wrocław (2001 r.), w ramach którego we wrocławskich szkołach powstało wiele chórów. W 2006 roku program został rozszerzony na cały kraj (Śpiewająca Polska).
Andrzej Kosendiak jest pomysłodawcą i kierownikiem artystycznym projektu nagrania dzieł wszystkich Witolda Lutosławskiego, ponadto promuje i koordynuje serię wydawnictw płytowych pod nazwą "1000 lat muzyki we Wrocławiu" .
Jako dyrygent realizuje projekty z Chórem i Wrocławską Orkiestrą Barokową, kieruje także zespołem Collegio di Musica Sacra, którego dyrektorem artystycznym jest od początku istnienia (1985 r.)


 

 

Agnieszka Franków-Żelazny (doktor sztuki) jest absolwentką Akademii Muzycznej we Wrocławiu (dyrygentura chóralna oraz wydział wokalny) i biologii na Uniwersytecie Wrocławskim, a także Podyplomowych Studiów Chórmistrzowskich w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.

W 1999 roku założyła chór "Con Amore" przy Zespole Szkół Nr 1 we Wrocławiu, który pod jej batutą otrzymał liczne wyróżnienia na konkursach. Od XI 1999 do II 2000 pełniła funkcję dyrygenta i kierownika artystycznego Akademickiego Chóru Politechniki Wrocławskiej. W latach 1993-1999 była członkiem Polsko-Niemieckiej Akademii Chóralnej IN TERRA PAX, gdzie w latach 1997-1999 pełniła funkcję instruktora głosowego. W roku 2000 założyła Chór Kameralny Akademii Medycznej we Wrocławiu, z którym do dziś odnosi liczne sukcesy na konkursach w kraju i za granicą. Od czerwca 2006 roku jest dyrektorem artystycznym Chóru Filharmonii Wrocławskiej. Występowała jako gościnny dyrygent lub chórmistrz znakomitych zespołów chóralnych polskich i zagranicznych.

Była kilkakrotnie nagradzana na konkursach chóralnych i dyrygenckich. W 2004 roku otrzymała I Nagrodę X Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu, zdobywając jednocześnie nagrody specjalne: za najlepszą metodę pracy z chórem i najlepszą metodę pracy nad techniką wokalną. Kilkakrotnie otrzymywała nagrody dla najlepszego dyrygenta. W kwietniu 2004 r. została wybrana najlepszą studentką Akademii Muzycznej i reprezentując swoją uczelnię otrzymała I miejsce szczebla regionalnego konkursu na najlepszego studenta Primus Inter Pares. Laureatka Wrocławskiej Nagrody Muzycznej w roku 2010.
Obok działalności artystycznej ważne miejsce w pracy Agnieszki Franków-Żelazny zajmuje działalność dydaktyczna. Obecnie pracuje na stanowisku adiunkta na Wydziale Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej we Wrocławiu.
Agnieszka Franków-Żelazny jest pełną entuzjazmu i energii osobą o wielkiej wrażliwości muzycznej, dla której praca z chórem jest ogromną pasją i życiowym wyzwaniem.


Zespół Instrumentów Dawnych

Zbigniew Pilch / I skrzypce
Mikołaj Zgółka / II skrzypce
Marta Niedźwiecka / pozytyw
Janusz Musiał / kontrabas

 


Grzegorz Surówka (Polska) - warsztaty



GRZEGORZ SURÓWKA - Muzyk z ponad 10-letnim stażem w koncertowaniu na bębnach typu conga, djembe, bongosy czy mridanga. Był współzałożycielem bębniarskiego projektu muzycznego o międzynarodowym składzie „Djembe-ha”. Przez rok współpracował w Niemczech ze znanym z początków Mayday w Polsce DJ Unique (Achim Koch). W latach 2003/2004 prowadził warsztaty bębniarskie dla młodzieży w I L.O. im M.Kopernika w Będzinie. Kolejne lata spędził, poza koncertowaniem z zespołem SALSA, prowadząc warsztaty rytmiczno-bębniarskie w ramach Ogólnopolskiego Festiwalu Rozwojowo-Rozrywkowego dla kobiet PROGRESSteron.
Od ponad 15 lat zajmuje się rytmem, muzyką etniczną, folkową oraz współczesną. Z zamiłowania i wykształcenia również nauczyciel języków obcych z pedagogicznym podejściem. Prowadząc swoje warsztaty łączy talent muzyczny z pedagogicznym, co przekłada się zarówno na radosny klimat jak i efektywność zajęć.

 


Aleksandra Pijarowska - słowo o muzyce


Aleksandra Pijarowska ukończyła Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu na kierunku Teorii Muzyki (dyplom z wyróżnieniem) oraz Podyplomowe Studia Muzykoterapii. Jest zatrudniona na stanowisku asystenta w macierzystej uczelni, w której pełni ponadto funkcję prodziekana Wydziału Dyrygentury, Kompozycji, Teorii Muzyki i Muzykoterapii. Obecnie przygotowuje się do obrony doktoratu w Akademii Muzycznej w Krakowie.
Istotnym osiągnięciem w dotychczasowym dorobku A. Pijarowskiej jest opublikowanie nakładem Wydawnictwa Akademii Muzycznej we Wrocławiu jej pracy magisterskiej Jan Antoni Wichrowski. Katalog tematyczno – bibliograficzny.
Brała czynny udział w sympozjach naukowych, konferencjach oraz seminariach, m.in. w Ankarze (Turcja), Dusznikach Zdroju, Katowicach, Krakowie czy Wrocławiu. Problematyka podejmowana przez A. Pijarowską prezentowana jest w wielu publikacjach, m.in.: Wydawnictwa Akademii Muzycznej we Wrocławiu, Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów Śpiewu, Wydawnictwa Ossolineum.
A. Pijarowska zajmuje się także działalnością prelegencką. Opatrywała słowem wstępnym recitale i koncerty we Wrocławiu, Katowicach, Wołowie, Oleśnicy, Nowogrodźcu.
A. Pijarowska została uhonorowana nagrodami rektorskimi Akademii Muzycznej we Wrocławiu oraz nagrodą Kolegium Rektorów Uczelni Wrocławia i Opola. Ponadto była stypendystką Międzynarodowego Towarzystwa Wagnerowskiego, obecnie pełni funkcję Sekretarza Zarządu Towarzystwa Wagnerowskiego – Oddział Polska.