Strona Główna MUDÉJAR ENSEMBLE

Wydarzenie w programie Europejskiej Stolicy Kultury 2016, sfinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 


PAX ET BONUM PER MUSICAM

Idea festiwalu "pokój i dobro przez muzykę" nawiązuje do światopoglądu św. Franciszka z Asyżu, ambasadora pokoju, jak też do filozofii dążenia ku dobru poprzez piękno muzyki i wnętrz, w których odbywają się koncerty. W 2016 r. na szczególną uwagę zasługuje koncert zespołu Mudéjar, znawców muzyki sefardyjskiej XIII - XVI w. Zespół gra na własnych rekonstrukcjach instrumentów, które w wersji oryginalnej nie przetrwały do dzisiejszych czasów.

MUD ÉJAR ENSEMBLE

Ślady Al-Andalus w Hiszpanii. Muzyka Żydów sefardyjskich.

8 października 2016, godz. 17.00

Sala audytoryjna WCK przy Hali Stulecia, ul. Wystawowa 1, Wrocław

Begoña Olavide śpiew, psałterium
Javier Bergia– śpiew, gitara, cytra i perkusja
Ramiro Amusategui– lutnia arabska

wstęp wolny

MUDÉJAR ENSEMBLE (Hiszpania)

Mudéjar powstał w 1994 roku. Begoña Olavide – założycielka zespołu – zgromadziła wielu instrumentalistów specjalizujących się w graniu muzyki etnicznej i średniowiecznej. Od tamtej pory kieruje działaniami grupy, tworząc niepowtarzalne środowisko, w którym artyści rozwijają swoje pomysły. Każdy członek zespołu może wykazać swoje zdolności jako solista i improwizator, włączając jednakże swoją indywidualność w twórczą dynamikę grupy. Repertuar obejmuje muzykę hiszpańską XIII-XVI wieku, a także za okresu arabsko-andaluzyjskiej i sefardyjskiej tradycji ustnej. Interpretację kompozycji, które często nie były zapisywane, Mudéjar opiera na fundamencie emocji, podpartym wiedzą o ówczesnych sposobach interpretacji i technikach wykonawczych. „Naszym celem jest przekazanie towarzyszących ludzkiej egzystencji uczuć: radości, smutku i nostalgii, które pieśni te przywołują tak samo dziś, jak przed wiekami – staramy się połączyć nowoczesną wrażliwość z historycznymi środkami interpretacji. Widzimy siebie jako innowacyjną grupę, nie tylko w sposobie zestawienia instrumentów arabskich obok chrześcijańskich, poprzez badanie ich wzajemnego współdziałania, ale także w sposobie ukazania niepowtarzalnego charakteru każdego instrumentu”. W wielu przypadkach nigdzie na świecie nie zostały zachowane oryginalne egzemplarze instrumentów, na których grają członkowie zespołu. Odtwarzając je łączą doświadczenie zgromadzone w czasie wielu lat badań w Europie i świecie arabskim, trzydzieści siedem lat tworzenia instrumentów średniowiecznych, jak też wnikliwe studia nad techniką gry i nad charakterem i potencjałem muzycznym każdego instrumentu . Mudéjar wykorzystuje formy muzyczne, który wykonywano w zamierzchłych czasach i które także dziś są żywe w muzyce maghrebsko-andaluzyjskiej.

Begoña Olavide

Ukończyła studia w klasie fletu w Konserwatorium Muzycznym w Madrycie. Następnie kształciła się w Holandii, Jugosławii i Maroko w klasie perkusji, śpiewu, teorii muzyki i tańca flamenco. W tym czasie również odkryła swe zainteresowanie lutnią, a następnie przy współpracy z lutnikiem, Carlosem Paniagua, rozszerzyła swe zainteresowania o psałterium. Jest jedną z niewielu znawców zarówno tego instrumentu, jak też muzyki na nim wykonywanej. Koncertowała w USA i Kanadzie, Brazylii, Argentynie, Kolumbii, Meksyku, Japonii, Maroko, Algierii, Tunezji, Egipcie, Syrii, Libanie, Jordanii, Kuwejcie, Izraelu, Rosji i całej Europie.
Poświęciła się badaniom muzyki wykonywanej na psałterium i studiom w zakresie instrumentalnej i wokalnej muzyki Al-Andalus, dlatego mieszkała w latach 2005-2012 w Maroku. Tam też była dyrektorem artystycznym festiwalu "Tarab Tanger".

Pracowała w teatrze Adolfo Marsillach, Servando Carvallar i Juanem Pedro de Aguilar, w filmie z Carlosem Saura i José María Forqué oraz współpracowała przy filmach dokumentalnych w telewizji. Jest założycielką zespołu Mudéjar. B. Olavide nagrała osiem własnych płyt i brała udział w wielu innych nagraniach.
Występowała jako solistka z wieloma orkiestrami w Hiszpanii i Maroko, z grupami takimi jak: Hespèrion XXI, Alla Francesca, Atrium Musicae, SEMA Capella de Ministrers, Camerata Iberia, Promusica Antigua, Arabesque, Camerata Iberia i Micrologus. Do współpracy zaprosiło ją wielu uznanych artystów, m. in. Jordi Savall, Montserrat Figueras, Patrizia Bovi, Samira Kadiri, Pierre Hamon, Brigitte Lesne, Luis Delgado, Luis Paniagua, Ramiro Amusategui, Javier Bergia, Emilio Cao, Omar Metioui i Pedro Estevan.

Javier Bergia

Jest uważany przez wielu krytyków za wybitnego przedstawiciela pokolenia hiszpańskich artystów, którzy pojawili się na scenie w 1980 roku. Od najmłodszych lat wykazywał zainteresowanie gitarą, perkusją, głosem, poezją i kompozycją. W swej twórczości łączy klasyczną formę z motywami etnicznymi, włączając też folk i rock. W latach 80. i 90. występował z grupami:"Atrium Musicae", "Halilem", "Alguibla" oraz "la Musgaña". W 1994 roku przeniósł się do Budapesztu, aby pracować z Gregorio Paniagua nad muzyką do filmu BÜVÖS Vadasz, wyprodukowanego przez Davida Bowie w reżyserii Ildiko Enyedi.
Założył wraz z Juanem Alberto Arteche i Luisem Delgado zespół "Finis Africae". Skomponował muzykę do filmów dokumentalnych, serialów i muzykę teatralną. Do współpracy podczas nagrań zaprosiło muzyka wielu uznanych artystów, m. in. María del Mar Bonet, Joaquín Díaz Vainica Doble, María Dolores Pradera, Cecilia, Javier Krähe, José Antonio Labordeta, Pasión Vega, Pablo Guerrero, Luis Pastor, Ismael Serrano, Luis Delgado i Antonio Vega. Ma na swym koncie dziewiętnaście nagrań płytowych.

Ramiro Amusategui

Urodzony w 1963 roku w Kordobie, zaczął studiować muzykę w Instytucie Domenico Zipoli w klasie gitary klasycznej w Conservatorio Provincial de Córdoba. Od najmłodszych lat współpracował z wieloma grupami muzyki dawnej i brał udział w warsztatach pod kierunkiem Herberta Diehl’a, Raula Laiza i Leonardo Waisman’a. Od 1984 roku mieszka w Madrycie i jest artystą, wykonującym kompozycje z szerokiej gamy stylów muzycznych: od muzyki dawnej do muzyki tradycyjnej i jazzowej. W 1985 roku utworzył grupę Ars Antiqua Musicales, z którą koncertuje od wielu lat. Od 1987 roku specjalizuje się w interpretacji muzyki różnych stylów na arabskiej lutni, współpracując podczas nagrań i koncertów z wieloma artystami, jak m. in. Juan Carlos Gómez, Anton García Abril, Roque Banos, Ballet Teatro Español, Grupo de Danza Hispano-Arabe de Mohamed Shokry, Al-Azar Maria Ahmed, Aurora Moreno, Eliseo Parra, Quarteto Medieval de Urueña de Luis Delgado.
W 1994 i 1998 roku współpracował z Radio Tarifa jako lutnista, jak też przy nagraniu płyt: "Rumba Argelina" oraz "Temporal". Od 1996 roku Begoña Olavide regularnie zaprasza go do współpracy w zespole Mudéjar, gdzie jako lutnista współtworzył nagrania płyt: "Mudéjar", "Cartas al Rey Moro", "A las Puertas de Granada" oraz "Al-syn". Koncertuje na całym świecie, w tym w krajach Europy, w Turcji, Syrii, Jordanii, Izraelu, Egipcie, Tunezji, Maroko, Brazylii, USA, Kanadzie, Australii, Nowej Zelandii i Japonii.
W 2003 roku został zaproszony do udziału w Międzynarodowym Forum Oud w Ammanie (cykl koncertów prezentujących solistów lutni arabskiej), występując z najlepszymi artystami w tej dziedzinie. Jest również aktywnym pedagogiem – prowadzi kursy i warsztaty muzyczne, jak też współpracuje z wieloma uczelniami muzycznymi.